- Szczegóły
Jan Brzechwa, właściwe nazwisko Lesman, urodził się w 1900 roku w Żmerynce na Podolu. Zmarł w 1966 roku w Warszawie, poeta, satyryk, prozaik. Autor książek dla dzieci; stryjeczny brat Bolesława Leśmiana i to właśnie on wymyślił kuzynowi pseudonim.
- Szczegóły
Pierwszy budynek szkolny w Karłubcu wybudowano w 1875 roku. Posiadał on dwie małe sale lekcyjne i trzy mieszkania dla nauczycieli. Pracowało w niej dwoje nauczycieli Heinrich Nowak i Paul Galansky.
- Szczegóły
W naszej szkole pracuje dwóch logopedów szkolnych:
mgr Sabina Broj,
mgr Angelika Kijas-Schneider
Złote reguły harmonijnego rozwoju mowy dziecka
- Od urodzenia dziecka dbaj o jego harmonijny rozwój fizyczny, emocjonalny i psychiczny.
- Jeżeli niepokoi Cię brak reakcji lub nieadekwatne reakcje dziecka na bodźce akustyczne, koniecznie skonsultuj się z lekarzem audiologiem.
- Zadbaj, by Twoje oczekiwania wobec dziecka były realistyczne.
- Zapewnij dziecku bogactwo różnorodnych doświadczeń: słuchowych, ruchowych, wzrokowych, dotykowych i smakowych.
- Każdego dnia przemycaj stymulujące ćwiczenia językowe. Dbaj o dobry klimat podczas tych zabaw.
- Spraw, by był to dla dziecka czas radosnej aktywności.
- Rozmawiaj ze swoim dzieckiem. Opowiadaj mu, czyli opisuj to, co widzicie, co robicie. Zadawaj mu pytania, chociaż nie jest jeszcze w stanie udzielić odpowiedzi. Sam odpowiadaj na zadawane przez siebie pytania. Wypowiedzi skierowane do dziecka niech będą bardzo staranne. Używaj nieco wolniejszego tempa mowy.
- Zadbaj o dobór prostego, zrozumiałego dla dziecka słownictwa. Stosuj krótkie zdania. Powtarzaj swoją wypowiedź.
- Zwracając się do dziecka, używaj bogatej mimiki i gestykulacji, utrzymuj kontakt wzrokowy.
- Dopytuj o wypowiedzi dziecka, powtarzając po nim jego nieporadne słowa w sposób poprawny – zachowuj się przy tym jak echo.
- Bądź dobrym słuchaczem, tj. patrz na mówiące do Ciebie dziecko, nie przerywaj mu, dbaj o kolejność Waszych wypowiedzi.
- Stymuluj rozwój słuchu mownego swojego dziecka. Bawcie się w słuchanie dźwięków z otoczenia, odgłosów zwierząt. Ucz dziecko koncentrowania się na nich.
- Dostarczaj dziecku wiele okazji do zabaw słowami naśladującymi dźwięki. Imitujcie odgłosy zwierząt, pojazdów czy urządzeń, np. hau, hau, ti, ti, bam. Pokazuj dziecku, jak przydatne mogą być onomatopeje, czyli wyrazy i wyrażenia dźwiękonaśladowcze w codziennej komunikacji.
- Codziennie czytaj swojemu dziecku. Moduluj głosem, by słuchało Cię z zainteresowaniem. Staraj się wodzić palcem po czytanym tekście. W ten sposób wprowadzasz łagodnie dziecko w świat pisma.
- Wskazuj przedmioty i osoby na ilustracjach. Dopytuj się: „gdzie jest?”, „pokaż gdzie”. Umożliwiasz w ten sposób dziecku aktywne uczestnictwo w czytaniu.
- Notuj codzienne osiągnięcia dziecka. Skupiaj się na tym, co już potrafi. Głośno chwal je za wysiłek, jaki wkłada w realizację różnych zadań. Staraj się docenić pracę, jaką dziecko wkłada w wykonywanie różnych czynności. Doceniaj je – nie koncentruj się wyłącznie na efektach.
- Nigdy nie porównuj swojego dziecka do innych dzieci. Nie krytykuj go. Unikaj omawiania problemów dziecka w jego obecności.
- Jeżeli odczuwasz jakikolwiek niepokój związany z rozwojem mowy Twojego dziecka, skorzystaj z konsultacji logopedycznych.
Ćwiczenia żuchwy
Ćwiczenia powinny być wykonywane ostrożnie, delikatnie i powoli przed lustrem, i powtórzone co najmniej 5 razy.
Opuszczaj żuchwę i zagryzaj zęby na zmianę.
Wykonuj żuchwą ruchy poziome, w lewą i prawą stronę. Najpierw z ustami zamkniętymi, a potem otwartymi.
Wykonuj żuchwą ruchy do przodu i do tyłu.
Przy zamkniętych ustach wykonuj koliste, powolne ruchy żuchwy – wyobraź sobie, że jesteś krówką przeżuwającą trawę.
Wysuń żuchwę do przodu, a następnie zagryź dolnymi zębami górną wargę i przeczesuj ją.
Ćwiczenia warg
Ćwiczenia powinny być wykonywane dokładnie i powoli przed lustrem, i powtórzone co najmniej 5 razy.
Ułóż usta tak jak przy samogłosce a (maksymalnie oddal od siebie wargi górną i dolną). Możesz również opuścić powoli żuchwę i powoli podnieść ją do góry – szeroko ziewaj.
Ściągnij usta, jak przy wymawianiu samogłoski u – kąciki ust są maksymalnie zbliżone i tworzą „ryjek".
Oddal maksymalnie kąciki ust, jak przy wymawianiu samogłoski i.
Uśmiechnij się szeroko, a następnie otwieraj i zamykaj usta.
Zabawa w „konika i woźnicę" – raz udawaj konika i parskaj, a następnie woźnicę – i cmokaj.
Spróbuj zagwizdać kilka razy na jednym tonie.
Zagryź dolnymi ząbkami górną wargę, a następnie górnymi zębami dolną wargę.
Postaraj się utrzymać przez kilka sekund ołówek między dzióbkiem z warg a nosem.
Nabierz powietrze pod dolną, a następnie pod górną wargę.
Spróbuj wyraźnie i dokładnie wymawiać pary samogłosek: ao, ae, oi, uy.
Zamknij zęby i rozciągnij usta tak, aby zęby były widoczne.
Zamknij usta, i cofaj na zmianę lewy i prawy kącik ust.
Zamknij usta, ściągnij je i przesuwaj w lewą i prawą stronę.
Uśmiechnij się i zrób smutną minę (raz kieruj kąciki ust do góry, raz na dół).
Zabawy:
Spróbuj utrzymać słomkę lub patyczek ustami. Powietrze wdychaj i wydychaj kącikami ust. Aby nie oddychać przez nos, należy zacisnąć nozdrza.
Postaraj się zdmuchnąć płomyk świecy stopniowo zwiększając odległość od świecy.
Wydmuchuj bańki mydlane przez słomkę.
Spróbuj nadmuchać balonik.
Ułóż przed sobą na stole kłębuszek waty, wełny, papieru i postaraj się go zdmuchnąć ze stołu.
Graj na gwizdku, trąbce, organkach ulubione melodie.
Ćwiczenia podniebienia miękkiego PDF Drukuj Email
Ćwiczenia powinny być wykonywane dokładnie i powoli przed lustrem.
Ziewnij szeroko, obserwując swoje gardełko w lustrze.
Oddychaj głęboko – wdech wykonuj nosem, a wydech – ustami. Przez cały czas utrzymuj usta szeroko otwarte.
Oddychaj głęboko tylko przez nos. Usta miej cały czas zamknięte.
Oddychaj głęboko tylko przez nos. Przy wydechu zatkaj jedną dziurkę nosa. Ćwiczenie powtórz przy zatkanej drugiej dziurce.
Wykonaj wdech przez usta i wydech przez nos.
Przygotuj słomkę i spróbuj przenieść papierek lub kawałeczek styropianu, zasysając powietrze przez słomkę.
Otwórz szeroko buzię, czubek języka schowaj za dolne ząbki, a tyłem języka raz zasłaniaj, raz odsłaniaj gardełko.
Chrząknij i chrapnij kilka razy.
Wymawiaj krótko samogłoski: a, e, o, u, i, y przy szeroko otwartych ustach, obserwując się w lusterku.
Nabierz powietrze i nadmij policzki. Postaraj się utrzymać je w tej pozycji. Początkowo nadymaj policzki przy zatkanym nosie, po czym podczas trzymania powietrza puść nos. Następnie nadmuchuj na przemian raz jeden policzek, raz drugi.
Spróbuj kaszlnąć przy wysuniętym na brodę języku.
Wymawiaj energicznie połączenia głoskowe: uku-ugu, oko-ogo, uk-ku, uk-gu, ok-go.
Wciągnij policzki do wewnątrz jamy ustnej, a następnie rozluźnij je.
Wymawiaj sylaby z głoską p na końcu: ap, op, up, ep, yp, ip. Staraj się przedłużyć moment zwarcia warg przy wymawianiu głoski p.
Ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia oddechowe powinny być wykonywane w przewietrzonym pomieszczeniu lub na świeżym powietrzu przez około 5 minut. Ćwiczenia powinny być wykonywane od 1 do 2 godzin po jedzeniu.
Ćwiczenia oddechowe połączone z ruchami rąk, nóg i tułowia
Stań w lekkim rozkroku. Na wdech podnieś ręce na boki, na wydech powoli je opuszczaj.
Stań w lekkim rozkroku. Na wdech podnieś ręce przed siebie na wysokość ramion, na wydech powoli je opuszczaj.
Stań w lekkim rozkroku. Na wdech unoś wysoko ręce nad głowę, następnie zegnij kolana i pochyl się luźno do przodu, głośno wydychając powietrze.
Oddychanie brzuszno-przeponowe
Połóż się na plecach, na podłodze. Ręce trzymaj na brzuszku. W czasie wdechu unoś ręce do góry, a w czasie wydechu je opuszczaj.
Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem pojedynczych głosek
Udawaj syczenie węża – sycz jak najdłużej na jednym wydechu.
Udawaj szum wiatru – szum jak najdłużej na jednym wydechu.
Zabawy
Puszczanie baniek mydlanych
Dmuchanie balonika
Dmuchanie na piórko
Gaszenie świeczki
Dmuchanie wiatraczka
Przy tych zabawach wdech zawsze wykonuj nosem, a wydech – buzią.
Ćwiczenia języka
Ćwiczenia powinny być wykonywane dokładnie i powoli przed lustrem i powtórzone co najmniej 5 razy. Osoba ćwicząca przed przystąpieniem do rozgrzewki powinna umyć buzię – aby język nie dotykał brudnych warg.
Wysunięty język przesuwaj w płaszczyźnie poziomej od prawego kącika do lewego. Staraj się, aby język podczas zmiany położenia był jak najbardziej wysunięty na zewnątrz.
Policz językiem wszystkie swoje zęby. Dotykaj czubkiem języka każdego zęba.
Otwórz szeroko usta i powoli, dokładnie oblizuj wargi oraz kąciki ust. Jeśli jesteś łasuchem, możesz do tego ćwiczenia posmarować usta czekoladą, miodem lub dżemem.
Otwórz szeroko usta i wysuń język w linii prostej jak najdalej na zewnątrz. Postaraj się utrzymać go cały czas w płaszczyźnie poziomej.
Wysuń język z jamy ustnej jak najdalej na zewnątrz w linii poziomej i mocno cofnij go w stronę gardła.
Przesuwaj język po zewnętrznej powierzchni górnych i dolnych zębów.
Spróbuj zrobić „rurkę" (rynienkę) z wysuniętego języka (wargi ściągając się i zaokrąglając, unoszą boki języka).
Przyciśnij mocno język do zębów i cofnij go, silnie trąc nim o dziąsła i podniebienie aż do wytworzenia mlaskania.
Wykonaj kilkakrotnie mlaskanie czubkiem języka (tak jakby się ssało cukierek), a następnie środkiem języka (tak jak udaje się stukot kopyt konia).
Uderzaj czubkiem języka o górne dziąsła, by spowodować jego drganie.
Udawaj odgłos świnki morskiej (cmokaj tyłem języka o podniebienie).
- Szczegóły
W naszej szkole pracuje dwóch pedagogów szkolnych i jeden pedagog specjalny.
- Szczegóły
psycholog szkolny - mgr Karolina Patrzylas
Dziecko a rozwód rodziców
Dziecko w sytuacji rozwodu rodziców. W Polsce rozwodzi się rocznie 45 tysięcy małżeństw. W obliczu rozpadu rodziny w szczególnie trudnej sytuacji znajduje się dziecko. Burzy się jego dotychczasowy świat, następuje zachwianie wszystkiego, co dotąd było stabilne i pewne w życiu.
Bezpieczeństwo w sieci
- Szczegóły
Zapoznaj się z wydarzeniami szkolnymi w naszym kalendarium.
- Szczegóły
Zajęcia rozwijające zainteresowania prowadzone w roku szkolnym 2018/2019 (szczegółowe informacje u nauczycieli prowadzących).