
W bieżącym roku szkolnym uczniowie klasy 4 a biorą udział w innowacji pedagogicznej "Czytelnicze podróże w czasie i przestrzeni", mającej na celu propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży z jednoczesnym poszerzaniem wiedzy z dziedziny historii i geografii.
Pierwszy etap projektu - "Podróż do starożytnego świata" odbył się na dwóch lekcjach w październiku. Dzieci wysłuchały mitu greckiego o Dedalu i Ikarze, wykonały własnoręcznie z kartonu i patyczków do szaszłyków pacynki przedstawiające głównych bohaterów, a następnie odegrały przedstawienie. Chętnych aktorów było tylu, że powstały aż trzy wersje inscenizacji. Zwieńczeniem tej części projektu było rozwiązanie testu sprawdzającego rozumienie przeczytanego tekstu literackiego.
Kolejny, listopadowy etap innowacji - "Średniowieczne zamki i rycerze" przeniósł naszych uczestników w historyczne czasy początku XV wieku. Najpierw przeczytałam uczniom legendę pod tytułem "Grunwaldzkie miecze", opowiadającą o jednej z najsłynniejszych średniowiecznych bitew rozegranej na polach pod Grunwaldem. Słuchając, dzieci wykonały indywidualnie projekty rycerskich herbów. Wiele zainteresowania wzbudził manekin przebrany za rycerza, w odtworzonej z ogromną dbałością o detale zbroi, wyposażony w miecz i topór z epoki, który zawitał do naszej klasy. Każdy chciał mieć z nim zdjęcie! Na koniec dzieci uzupełniły luki w tekście nawiązującym do przeczytanej legendy, udowadniając, jak wiele informacji z niej zapamiętały.
Oba etapy innowacji wzbudziły wśród czwartoklasistów ogromne zainteresowanie. Z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w zaproponowanych zajęciach i już dopytują, co będzie następne :). Ale tego Wam nie zdradzę, czekajcie cierpliwie na kolejne relacje.
Hanna Włosek